April 6, 2016

Taat Kepada Pemimpin

Pemimpin ialah seorang yang dipertanggungjawabkan memimpin sekumpulan manusia atau sesebuah organisasi. Kepimpinan adalah perkara yang penting dalam syariat islam. Ia dapat memastikan kestabilan dan pelaksanaan undang-undang dalam masyarakat. Tanggungjawab pemimpin :  Menjaga alam, Berlaku adil, dan Menyediakan keperluan asas.

Wajibnya taat pada pemerintah merupakan salah satu kewajiban yang seharusnya ditunaikan oleh seluruh ummat Islam. Tidak seharusnya orang yang mengaku muslim malah mengangkat senjata melawan pemimpinnya sendiri. Sungguh, hal itu adalah satu kezhaliman yang besar.

Adab terhadap pemimpin
1.  Mentaati pemimpin selagi ia tidak menyuruh melakukan maksiat
2.  Membantu pemimpin dalam mencapai wawasan negara
3.  Memberi sokongan padu segala polisi dan projek untuk kemudahan awab yang dilakukan oleh pemimpin
4.   Menasihati pemimpin dengan cara yang baik seperti melalui teguran dan pandangan wakil-wakil rakyat untuk diambil tindakan

Dalil tentang Kewajiban Taat Pada Pemerintah
“Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu” (QS. An Nisaa: 59)
“Aku wasiatkan kalian agar senantiasa taqwa kepada Allah serta mendengar dan taat kepada pemimpin (negara) meskipun pemimpin tersebut seorang budak dari Habasyah” (HR. Abu Dawud no. 4609 dan At-Tirmidzi no. 2677)
“Wajib atas seorang Muslim untuk mendengar dan taat (kepada penguasa) pada apa-apa yang ia cintai atau ia benci kecuali jika ia disuruh untuk berbuat kemaksiatan. Jika ia disuruh untuk berbuat kemaksiatan, maka tidak boleh mendengar dan tidak boleh taat” (HR. Bukhari no. 2955, 7144 dan Muslim no. 1839)

 





0 comments:

Post a Comment

 
close